De beste tips om makkelijk zelf je websiteteksten te schrijven
“Ja, duh… makkelijk. Voor jou is het schrijven van websiteteksten easy peasy, maar voor mij niet.” Even rustig. Ik leg het je uit. Ik bedoel met ‘makkelijk’ dat eigenlijk iedereen het moet kunnen, zolang je je maar aan een paar regels houdt. En regels klinkt heel streng, maar dat zijn ze niet. Je denkt misschien: en SEO (zoekmachineoptimalisatie) dan? Ik zeg je: let it go. Richt je vooral op wat je je websitebezoeker, je potentiële klant, te bieden hebt. De rest komt later. Of niet… “Of niet? Hoe bedoel je?” Lees gewoon even verder…
SEO, SEO, niets dan SEO
Toch even over SEO. Je wordt er mee doodgegooid, dus ik kom er niet onderuit om er iets over te schrijven. Er zijn bedrijven die een SEO-specialist inhuren. Wat je dan vaker ziet – niet altijd, hoor –zijn onleesbare teksten. Je krijgt zo misschien wel meer mensen op je website, maar die ‘vinden’ het dan toch niet bij je. Wat heb je dan bereikt? Niets, nothing, nichts. Je hoort me trouwens niet zeggen dat je niets aan SEO moet doen, maar het is vaak too much. En bovendien veranderen de SEO-regels constant. Nu moet je dit doen en dat zeker laten; morgen moet het weer anders. Daarom kun je je beter concentreren op de teksten zelf.
Websiteteksten moeten voelen als een jas
Iemand moet je al een beetje leren kennen via je website. En als ze je al in levende lijve kennen, moeten de teksten op de website dubbel en dik bevestigen dat je met dezelfde persoon te maken hebt. Een goed voorbeeld is de website van 4TRAQ. Eigenaar Leon had mij gevraagd om gloednieuwe teksten te schrijven die echt bij hem en zijn bedrijf passen; niet zoals de onduidelijke teksten op zijn oude site. Ik begreep precies wat hij zei, want toen ik zijn oude websiteteksten las, begreep ik eerlijk gezegd niet wat hij met zijn bedrijf voor andere bedrijven kon betekenen. Nu heeft hij een overzichtelijke website met teksten die passen als een jas en overduidelijk aangeven wat hij voor bedrijven kan betekenen.
Hier komen de tips: hoe schrijf je websiteteksten?
Schrijf de tekst in makkelijke taal alsof je het tegen je beste vriend vertelt. Als die persoon tenminste in de doelgroep valt; dat is wel belangrijk. Wie ben je, wat is je passie, hoe kun je hem helpen en waarom moet hij per se bij jou zijn en dat dan op papier. Natuurlijk moet je je hier en daar nog wel houden aan wat zaken. Zoals het gebruik van titels en maak het fijn overzichtelijk. Vergeet de call-to-actions niet trouwens. Je wilt je bezoekers wel aanzetten tot een actie: bellen, bestellen, informeren, inschrijven. En vul ook zeker de paginatitel en metaomschrijving achter de schermen in. Dit laatste kun je vragen aan je websitebouwer. Hij moet zich sowieso ontfermen over de technische kant van de website zoals de snelheid, veiligheid en mobiel vriendelijkheid.
Vertel je oprechte verhaal
Heb je bijvoorbeeld een fietsenwinkel in Roermond? Dan is het verstandig om het over fietsen te hebben. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Noem zeker minimaal 1 keer de plaatsnaam of de regio. Koop je fiets lekker dichtbij in Roermond. Beschrijf welke merken je hebt. Heb het over reparaties en zo. En de verhuur van fietsen. Vertel zeker dat jij als kleine jongen of meid al bezig was met fietsen repareren en opknappen. Dat je een haal- en brengservice hebt. En dat je zelfs op zondagmorgen open bent. Haal mensen over om naar jouw winkel toe te komen. Dat doe je door oprecht over te komen en jouw passie voor je beroep, je producten/diensten en je winkel te laten doorschemeren. Extra tip: heb je reviews van tevreden klanten? Zorg dan dat je die ook ergens verwerkt op de website. Weer werk aan de winkel voor je webbouwer.
Plaats regelmatig iets nieuws
Zorg ervoor dat je website af en toe ‘opgepoetst’ wordt. Met andere woorden hou ‘m bij. Publiceer met regelmaat iets nieuws, ga bijvoorbeeld blogs schrijven. En zorg dat je via social media mensen ‘trekt’ naar je website. Trigger hen met een kort tekstje en lok hen dan naar je website. Laat hen wel daar iets interessants aantreffen, want anders zijn ze binnen 1 seconde weer weg en dat is voor Google een teken dat je website niet echt relevant is. Hmm… Komt die overbekende zoekmachine in de laatste regels van mijn blog toch nog even om de hoek kijken…
Succes!
Weet je niet waar je moet beginnen met schrijven? Heb je helemaal geen tijd? Of heb je al een begin gemaakt, maar kom je niet verder? Neem dan contact met mij op. Ik kan je helpen door het stokje van je over te nemen of ik geef je een paar tips, zodat je weer vrolijk verder kunt.