“Ik zie niet in waarom ik moet bloggen”
Regelmatig schrijf ik blogs voor klanten. Zeg maar gerust: wekelijks een paar. Ik hoor vaak: “Waarom moet ik bloggen? Ik zie het nut er niet van in.” Mensen weten wel wat het is, maar het waarom is niet duidelijk. De input die klanten meestal leveren is heel commercieel. Dit doen we, en o ja dat doen we ook, wij zijn hier goed in en dit doen we echt much better dan onze concurrenten. En bladiebla… Hoe logisch dit ook is, het is niet de bedoeling van een zakelijke blog. Niet? Nee. Troost je, als je interessante, lekker leesbare blogs schrijft, waarvan de lezers kunnen leren, komen sommigen echt wel bij je kopen. Uiteindelijk. Overtuigd? Is je antwoord hmm… of iets dergelijks? Lees dan zeker even verder waarom het goed is om blogs te schrijven.
Jij bent de expert
Met blogs kun je online je kennis en kunde delen. Jij bent de specialist. Jouw bestaande klanten maken dankbaar gebruik van je kennis en zullen iedere blog verslinden. Klein aandachtspunt: schrijf je blogs wel zo dat ze fijn lezen. Anders haken de lezers alsnog af. En wat denk je van je potentiële klanten, die kun je showen wat je kent en kunt. Hen kun je met je blogs proberen te raken, zodat ze je gaan volgen. Zij gaan je meer en meer zien als expert. Uiteindelijk komen ze ook bij je kopen of bestellen.
Hou je website levend
Een blog op je website betekent weer een nieuwe pagina. Je breidt je website dus uit. Google vindt dit fantastisch. Een website waar niets op gebeurt, leeft niet en voegt geen waarde toe. Google zal deze site niet belonen. Gevolg: daling in de ranking. Als je ervoor zorgt dat je regelmatig iets nieuws publiceert op je website, bijvoorbeeld blogs, dan is er dus ‘reuring’ en word je hiervoor beloond.
Bloggen is goed voor je vindbaarheid
Potentiële klanten gaan je beter vinden op Google. Als je tenminste in je blogs antwoord geeft op vragen die je klanten-to-be hebben. Typt iemand ‘waarom moet ik bloggen?’ of ‘welke verf gebruik ik buiten?’ in en er staan blogs op internet die deze vraag beantwoorden, worden die geshowd bij de zoekresultaten. Voilà.
Weer iets nuttigs voor social media
Je weet dat je regelmatig iets moet posten op Facebook, Instagram of LinkedIn. Dat is goed voor je zichtbaarheid. Maar alwéér vertellen over een project dat je hebt afgerond? Pff… Dat staat je een beetje tegen. Nou, dat is dan mooi, want die blog die je geschreven hebt, kun je ook fijn op social media delen. Weer een extra reden om te gaan bloggen.
Zie je het niet zitten om zelf te doen? Heb je geen tijd? Vind je het absoluut niet leuk?
Nou, dat treft. Ik vind het héél leuk om te doen, dus neem contact met mij op als je het schrijven van blogs wilt uitbesteden.