Loop jij omzet mis? Tip: schrijf betere websiteteksten

Nee? Ga dan maar gewoon even iets voor jezelf doen. Is je antwoord ja? Blijf dan zeker doorlezen. Wat ga je aan die minder goede websiteteksten doen? Afwachten is geen optie. Je wilt graag verder groeien. Nog meer fijne opdrachten binnenhalen. Doen waar je goed in bent én blij van wordt. En uiteindelijk meer geld verdienen. Wie niet?! In deze blog neem ik je mee in mijn ‘rondje’ over het world wide web en geef ik je meteen tips hoe je betere websiteteksten schrijft.

Doelgroep? Never heard of
(ga alsjeblieft niet puur van jezelf uit)

Je kent ze wel, de teksten waar alles vanaf druipt, behalve gevoel voor de doelgroep. Een hoop blabla en alleen vanuit het bedrijf zelf gedacht. Niet de lezer voor ogen hebben met een vraag of probleem, nee, waarom zou je? Nou, omdat je meer klanten wilt krijgen bijvoorbeeld? Hou die doelgroep dan ook voor ogen in je teksten.

Wij, jullie, men-websiteteksten
(dat doe je in een gesprek toch ook niet?)

Als we het dan toch hebben over de lezer. Spreek hem of haar rechtstreeks aan. Niets te ‘jullie’ of ‘men’. “Heb jij een probleem met je CV-ketel? Wij komen het voor jou fixen.” Of: “Is schilderen niet jouw hobby? Laten wij het dan voor jou doen.” Dat werkt. Lezers voelen zich aangesproken.

Ellenlange teksten
(ben je bang om iets te vergeten?)

Er komt geen einde aan. Ze breien het ene stuk aan het andere. “O ja, dat zetten we er ook nog even op. Wacht, ik heb nog iets interessants. Dit moeten ze zéker lezen.” Met als gevolg dat de bezoeker/lezer meteen afhaakt. Hou het kort. Mensen hebben het druk. Tijd = geld. Ze willen een oplossing of antwoord op hun vraag en wel NU.

Overzicht is ver te zoeken
(je bent een knappe als je het zelf nog snapt)

Maak de tekst overzichtelijk. Gebruik goede kopjes. Eventueel opsommingen. De tekst maak je zo scanbaar. En kan tussen de soep en de aardappelen even gelezen worden. Het is bijna in 1 oogopslag duidelijk wie je bent, wat je aanbiedt en vooral: hoe kun je de klant helpen?!

Teksten met moeilijke woorden
(alsjeblieft #doeslief en #doesniet)

Dientengevolge, pragmatisch, derhalve. Ik kan het lijstje heel lang maken, gaan we niet doen. Doe gewoon. Dit klinkt zo uit de hoogte allemaal. Gebruik normale taal (en zeker geen vaktaal of leg het uit als het onvermijdelijk is) , zodat iedereen het begrijpt. En ik ben ervan overtuigd dat zelfs knappe koppen het liefst duidelijke en vlot geschreven teksten lezen.

De websiteteksten met fouten…aahhh…
(kan de tekst nog zó sterk zijn, het effect is 0)

Tja… Een tekst met een spelfout of zelfs meer fouten, kan echt niet. De inhoud van de tekst kan nóg zo goed zijn, met fouten erin daalt je betrouwbaarheid als professional enorm. En in de meeste gevallen is die bezoeker ook meteen een ‘vertrekker’. Hij gaat op zoek naar een echte specialist.

Website(teksten) zonder call-to-action
(je lezer moet toch kopen/bestellen? Nou dan)

De lezer is overtuigd, maar waar is dat zetje dat hem aanzet tot bestellen, bellen of kopen? Dit is nu juist de reden waarom je de moeite neemt om die tekst goed, overzichtelijk en lekker kort te schrijven. Toch? Gebruik dus een call-to-action. Bel ons via… Bestel hier… Meld je aan voor…

Bekijk jouw websiteteksten
eens met mijn bevindingen

Je hoeft je niet te schamen, hoor. Het kan veel oorzaken
hebben. Denk aan:

  • Jij en je business zijn veranderd.
  • Je hebt het bedrijf en de website overgenomen.
  • Toen je website online kwam, moesten er ook nog ‘even’ teksten op gezet worden.

Bovendien is schrijven van websiteteksten niet eens je core business. Alleen ben je nu op een punt gekomen dat je gaat merken dat de omzet terugloopt. Dat mensen wel op je website komen, maar weer heel snel vertrekken zonder actie. Dan is het echt de hoogste tijd om er iets aan te doen. Probeer eens aan de hand van mijn bevindingen jouw eigen websiteteksten te bekijken. Wat zie je? Wat heb je al goed gedaan? Wat kan er beter, korter of vlotter? En probeer het aan te passen. Succes verzekerd.

Heb je hulp nodig bij het (her)schrijven van je websiteteksten of wil je even sparren?

Neem dan contact op met PuntKomma.