Succesvolle website teksten? Bekijk 10 tips!
Druk2. Als je het druk in het kwadraat hebt en je telt hierbij op de hoeveelheid informatie op internet, dan heb je vast wel eens last van keuzestress. Wat lees je wel en wat zeker niet. Ben je hiervan bewust als je website teksten schrijft. Het moet vlot en to-the-point. En natuurlijk: goed. Niet onbelangrijk. Ik geef je hieronder dus kort – want ik weet: tijd = geld – 10 tips zodat jouw teksten wél gelezen worden.
Tien schrijftips voor websiteteksten
- Bepaal je doelgroep
Wie is je lezer of klant? Je gebruikt heel andere taal voor pubers dan voor volwassenen bijvoorbeeld. De plank misslaan is wel het laatste waarop je zit te wachten.
- Wat is het probleem van je lezer? Wat zoekt hij? Verplaats je in hem.
Benoem het probleem én daarna de oplossing. Jouw product of dienst is natuurlijk perfect om de klant te helpen bij het oplossen van zijn probleem. Bij punt 3 zie je 2 voorbeelden.
- Spreek je lezer rechtstreeks aan
Schud je lezer wakker. ‘Jij hebt een softwareprobleem. Dat gaan wij nu voor je oplossen.’ Of ‘Ken jij ons middel X al? Dat werkt super. In no time is de groene aanslag op je tegels weg.’
- Schrijf eenvoudig
Gebruik geen vakjargon of andere moeilijke woorden. Iedereen moet het snappen. En daarbij… zelfs knappe koppen houden meestal van duidelijke en vlot geschreven teksten.
- Hou het kort
Zoals ik al schreef: mensen hebben het druk druk druk en willen graag acuut geholpen worden. Dus hou het zo kort mogelijk. En gebruik lekker korte zinnen.
- First things first
De belangrijkste reden om te kopen of te bestellen zet je zo hoog mogelijk in je tekst. Bouw niet de spanning op zoals in een verhaal. Dan haken veel lezers vroegtijdig af.
- Maak de tekst overzichtelijk en dus scanbaar voor de lezer
‘Geen tijd, maar ik wil wel nog die website (die van jou dus) bekijken. Dat wordt dus koppen snellen.’ En wat is er dan fijner dat jouw website to-the-pointtussenkopjes heeft.
- Gebruik opsommingstekens
Noem je een aantal voorbeelden of argumenten? Som ze dan op. Zoals ik hier doe in de opsomming van de schrijftips voor websiteteksten. Dan wordt de tekst nóg overzichtelijker.
- Schrijf alsje… alsje… alsjeblieft foutloos
Een tekst met een spelfout of zelfs meer dan een fout, kan echt niet. De inhoud van de tekst kan nóg zo goed zijn, met fouten erin daalt je betrouwbaarheid als professional enorm.
- Vergeet de o zo belangrijke call-to-action niet
Zet je lezer aan tot bestellen, bellen of kopen. Dit is nu juist de reden waarom je de moeite hebt genomen om die tekst goed, overzichtelijk en zo kort mogelijk te schrijven. Toch?
Ik hoor je denken: vergeet je Google niet? Wie kan Google nu uit het oog verliezen op internet? Niemand, toch? Maar ook hier geldt: first things first. Schrijf eerst eens met bovenstaande tips in je achterhoofd of geprint naast je computer. Als dat aardig lukt, neem ik je in een volgende blog mee in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Je hebt je handen al behoorlijk vol met ‘gewoon’ schrijven. Succes!
Vind je dit allemaal te veel gedoe? Heb je het geprobeerd maar wordt het niets? Is ook jouw tijd te kostbaar? Niet getreurd. Neem gewoon contact op met PuntKomma en ik schrijf jouw websiteteksten tot in de puntjes.